Rzecznik urzędu powiedział, że ponieważ nie ma obecnie dostatecznych informacji z danych rejestratora lotów, to ogłoszono jako środek ostrożnościowy instrukcję zakazującą wszystkich lotów komercyjnych dowolnego operatora w przylotach, odlotach i przelotach nad obszarem powietrznym Zjednoczonego Królestwa – informuje "The Guardian".

Boeing poprawi oprogramowanie w Maksach

Biuro prasowe PLL LOT zapowiedziało komunikat zarządu w związku z decyzją władz brytyjskich. Przewoźnik używał do tej pory tego modelu samolotu w połączeniach z Wielką Brytanią i nie zaprzestał latania nimi po katastrofie.

Czytaj także: LOT wciąż używa boeingów 737 MAX. „Są sprawne i bezpieczne”

Tymczasem na świecie linie lotnicze wielu krajów podjęły decyzję o uziemieniu Boeingów 737 Max. Pierwsza zrobiła to Indonezja po katastrofie w październiku, teraz zleciła kontrole techniczne wszystkich maksów. 11 marca zrobiły to władze Chin i etiopski przewoźnik, 12 marca tymczasowy zakaz lotów ogłosiły Singapur (Southern Airlines, Garuda, Shandong Airlines, Thai Lion Air), Australia (Fiji Air, SilkAir), Brazylia (Gol), Argentyna (Aerolineas Argentinas), Meksyk (Aeromexico), Korea Południowa (Eastar), RPA (Comair).

Wietnamski urząd lotnictwa ogłosił, że nie wyda krajowym liniom licencji na używanie B737 MAX do czasu ustalenia przyczyn katastrofy w Etiopii.

Większe linie w Ameryce Płn. i na Bliskim Wschodzie nadal korzystają z tych samolotów, ale minister transportu Kanady Marc Garneau powiedział, że nie zawaha się podjąć działań, gdy przyczyna katastrofy będzie znana. Southwest ma 34 maksy, zamówiła prawie 300 i wierzy w ich bezpieczeństwo.

Flydubai otrzymała od FAA powiadomienie o żeglowności tych samolotów i nie przewiduje na razie innych działań. Indie poleciły dodatkowe kontrole techniczne, ale nie uziemiły maksów, bo uznały, że nie ma poważnych powodów do niepokoju.

Ryanair nie zamierza zmieniać harmonogramu odbioru w kwietniu pierwszego maksa. — Na razie nie będziemy podejmować żadnych działań powiedział prezes Michael O'Leary dziennikowi „Irish Independent”. Linia odbiera po dwa w maju i czerwcu, do lata 2020 ma dostać 50 dalszych. Turkish Airlines obserwuje bacznie rozwój wydarzeń, Alitalia lata maksem.

Z danych Boeinga wynika, że 16 linii odebrało już B737 MAX 8. Norwegian ma ich 18, TUI Group 15, SilkAir 6, Southwest 34, American i Air Canada po 24. Większość przewoźników jest w bliskim kontakcie z Boeingiem i korzysta z nich normalnie — twierdzi BBC.